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Do., 07. Okt. | Luxembourg

Jonathan Maus – Mannequin (2021)

Fortlaufende Videoinstallation präsentiert in einem Schaufenster der Rue Large
Les inscriptions sont closes
Jonathan Maus – Mannequin (2021)

Info

07. Okt. 2021, 18:00 – 31. Okt. 2021, 20:00
Luxembourg, 1 r. de la Loge, 1945 Luxembourg (draußen)

Details

Videoinstallation im Schaufenster

Fortlaufende Projektion: 07.10 – 31.10.2021

Ort: Casino Display | 1, rue de la Loge (draußen) | Das Schaufenster ist von der Rue Large aus sichtbar

 

Eröffnung: 07.10.2021 > 18:00 – 21:00

Dj set : elster, https://soundcloud.com/leo-scheidt-136605454 > 19:00 – 21:00

 

 

Nach einer Sommerpause startet das künstlerische Programm des Casino Display erneut im Oktober mit Mannequin (2021), einer Schaufensterinstallation des deutschen Künstlers Jonathan Maus. Die Videoinstallation wurde als Teil eines Bewerbungsaufrufs von display.ed, einer ausschließlich kreativen Berufen gewidmeten Plattform für Dialog, Begegnung und Austausch, zurückbehalten. Die Installation wird Tag und Nacht im Schaufenster des Casino Display zu sehen sein. Das Schaufenster ist von der Rue Large aus sichtbar.

Plakate im Stadtzentrum sowie Hinweise am Haupteingang des Casino Display dienen als Wegweiser.

Die Videoinstallation Mannequin zeigt zwei Männer, die ihre Körperbehaarung in Form von Frauenkleidungsstücken rasieren. Das Video lehnt sich in seiner Ästhetik an Werbevideos an. Wie eine Schaufensterpuppe wird das Video in einer Vitrine präsentiert. Nichts deutet daraufhin, dass es sich hier um ein Kunstprojekt handelt. Während die Installation zu einem Blick in das Innere einlädt und wundern lässt, weist die Inszenierung der Pop-up Fassade ein körperliches und gedankliches Eindringen ab.

Jonathan Maus (geb. 1993) ist ein nicht-binärer, in Saarbrücken lebender Künstler, der konzeptionell mit den Wechselwirkungen von Räumen und Körpern arbeitet. Der Fokus liegt dabei auf einem niedrigschwelligen und wahrnehmungsbasierten Ansatz, der individuelle Erfahrungen und offene Diskurse zusammenbringt. Seine Interessensgebiete sind Gender Studies, Sprachphilosophie und Anthropologie.

Für seine Studien erhielt Maus ein Cusanuswerk-Stipendium. Den Bachelor in Freie Kunst bei Eric Lanz mit Schwerpunkt Videoinstallation schloss er im Juli 2021 an der Hochschule der Bildenden Künste Saar (HBKsaar) ab. Seit April 2021 vertritt er in der Kunstkommission Saarbrücken den Neuen Saarbrücker Kunstverein.

 

 

 

 

 

MANNEQUIN by Jonathan Maus

The installation as a whole leads  the viewer to associate the setting with the clothing and beauty  industry, but does not display a product, nor is there a concrete object  in the video that gets advertised. Through the short, direct and  eye-catching approach the video can be roughly understood by walking  slowly past it, while a more patient bystander can easily enjoy it  multiple times and explore all the little details. This setting makes it  possible to approach the work from a standpoint outside of art, which  lowers accessibility barriers, while simultaneously raising several  questions through its incongruity. A sort of intimacy and relationship  is built through the massive use of eye contact and lascivious posing in  the video, intriguing the viewer to investigate further. The clear  visual language and the then following subverting of expectations leads  the viewer to a confrontation with their own biases and gender roles. By  applying standardized tropes and subverting them into a new meaning,  only a subtle notion to the larger subtext is given. This leaves the  viewer mostly alone to bring the pieces together and to figure it out on  their own terms, leading everyone to a subjective interpretation.

The  idea behind this project is to show the processes of sexualization,  objectification and imposing gender roles in only one process and  approach it from a consumerist standpoint. As the manly body hair is  shaved and formed into womanly clothing, the limit of a fixed gender  gets blurred. The two performers stay true to their initial poses, but  something has changed that cannot be reversed. A line has been crossed  that turned out to be non-existent in the first place.

Throughout  this journey the two performers individualize themselves and objectify  their body by making it a living sculpture. This self-objectification is  a celebration of independence from the gender roles that subverts the  working body into an alterable and accordingly enjoyable body.

Meanwhile  the imposed challenge between the two („Who is better looking? Who goes  further?“) ultimately unites them in a ritual that subverts their  sexualization into a shared intimacy of their own astereotypical body.  The sexual tension between the two and between them and the viewer finds  a relief in the shared experience of exploring their body in a new way  and invites the engaging viewer to do the same. Instead of selling their  bodies to please the viewer, they enjoy and keep it to themselves,  making the experience itself the product that is sold while it is  consumed. This, as well as the prominent title, also brings to focus the  concept of some contemporary art pieces that act as a showroom for  ideas that can be just as easily consumed as any other product. Finally,  the deceit of the storefront ties in with the deceit of the studio in  the video in a way that intends to make the viewer think about what they  actually see and what is not accessible to them.